Guiden er under udarbejdelse, og er ikke komplet endnu

Indsamlings guide

Virksomheds donationer

Senest opdateret: 11. juni 2024

Denne guide er lavet, for at hjælpe dig som deltager i en af FundRacers mange aktiviteter.

Formålet er at indsamle så mange penge som muligt til Børnecancerfonden, og alle donationer går 100% ubeskåret til det gode formål.

Inden vi går igang, er det vigtigt at have styr på 2 definitioner:

  1. En donation beskrives som “Et bidrag uden nogen modydelse”

  2. Køb af service/produkt er hvis du køber noget, fx. en t-shirt og overskuddet/marginen så doneres til Børnecancerfonden

Ved pkt 1, er bidragsyderen berettiget til et skattefradrag på din donation. Da det er ren donation, og du ikke får en modydelse i form af et produkt, en service eller lign.

Ved pkt 2, er bidragsyderen ikke berettiget et skattefradrag, da de modtager noget retur.

Konceptet

Konceptet når du er en del af Team FundRacers (Uanset om det er Marathon, MammutMarch, IRONMAN osv.) er stort set det samme:

 

-              Du er en del af et unikt fællesskab, som ønsker at gøre en forskel for kræftramte børn

-              Du støtter gennem fysisk aktivitet

-              Du får en gratis billet (CPH Marathon og MammutMarch)

-              Du får en gratis FundRacers Craft t-shirt

-              Du får din egen personlige indsamlingsside

Det er via denne indsamlingsside, du hjælper med at samle penge ind Børnecancerfonden. Denne guide, viser dig hvordan du bedst bruger indsamlingen og promoverer den løbende.

TAK fordi du er en del af styrken for kræftramte børn! Sammen gør vi en forskel!

Din personlige indsamlingsside

2. Du får indsat et billede på din side af dig. Da det er dit netværk som primært støtter din indsamling, er det vigtigt at man kan se at det er dig og genkende dig. Billedet kan altid udskiftes

3. Du skal skrive en personligt motiverende tekst, som fortæller om dit projekt, din indsamling og din motivation til at samle ind til kræftramte børn. Vi har lavet en vejledning til “den gode indsamlingstekst” længere nede.

4. Her kan folk lave en donation til din indsamling. Man kan både betale med kreditkort eller MobilePay

5. Indsamling status. Her vises din målsætning for indsamlingen, samt hvor meget du har indsamlet indtil nu. Målet kan løbende forhøjes. Der er noget psykologisk for bidragsyderne, at de stopper med at støtte, når de ser man har nået sit mål. Derfor er det godt at hæve det løbende

6. Her kan du løbende skrive opdateringer til alle dem som har støttet din indsamling. Det kan være status på din træning, indsamling eller lign.

7. Du kan se alle donationer på din indsamling, og det er god stil at skrive personligt tak til alle som støtter din indsamling.

Her vil jeg gennemgå de forskellige elementer på den personlige indsamlingsside du får, og skal bruge til at indsamle penge

  1. Din indsamling har en unik URL, som du altid vil kunne dele. Den består af dit navn, samt hvilken aktivitet du deltager i

Den gode indsamlingstekst

En god tekst på din indsamlingsside, er nøglen til en god indsamling. Jo bedre du fanger folk, desto mere får du også indsamlet til det gode formål.

Men det vigtigste er at gøre det til DIN historie!

Kræft er et følsomt emne for mange, men det er også følelser der gør at man relaterer til det. Man mærker uretfærdigheden i at børn kan få kræft. Så tal gerne til folks følelser, uden at det skal blive for meget.

Jeg har forsøgt at lave et par gode råd til indsamlingstekst, og neden for kan du se 3 gode eksempler på folks indsamlingstekster.

  • Hellere for meget tekst, end for lidt. Folk der kender dig og ser din indsamlingsside, vil gerne høre hvad du har på hjertet. Så skriv gerne en længere tekst

  • Størstedelen af dem der donerer til din indsamling, kender dig på en eller anden måde. Gør derfor teksten personlig, brug dig selv og din historie. Forsøg at udtryk dine følelser, stolthed, motivation, hvor hårdt det bliver at gennemføre osv.

  • De fleste har desværre en eller anden form for relation til kræft. Del gerne din personlige relation, eller hvis du heldigvis ikke har en relation men bare gerne vil gøre en forskel og støtte kræftsyge børn

  • Uanset hvorfor du er en del af FundRacers, skal du igennem en hård aktivitet. Del gerne hvor stort et mål de er, hvor meget du skal kæmpe/træne. Hvad det betyder for dig, at have et større mål i form af kræftsyge børn.

Morten Bokelund

Mortens datter Alberte havde selv leukæmi, da jeg lærte ham at kende. Morten var fantastisk god til at sætte ord på hans følelser, og samtidig bruge FundRacers aktivt til at komme igennem den hårde periode med store omvæltninger for familien

Line Skipper

Line har en veninde, hvis lille datter fik kræft. Det tændte en ild i Line om at hun ville gøre en forskel for kræftramte børn. Siden da har hun selv afviklet events, løbet marathons osv. Line ligger en kæmpe indsats i sin indsamling

Bodil Møller Jensen

Bodil har ikke en direkte relation til kræft, men bruger FundRacers til at gøre en positiv forskel alligevel. Hvis børn kan kæmpe sig igennem et benhårdt forløb, kan Bodil også vandre 100 km MammutMarch

Hvad får bidragsyderen ud af en donation?


Selvom det lyder mærkeligt, så vil de fleste bidragsydere gerne have noget retur for deres donation. Det er dog meget forskelligt, hvad de har en forventning om at få retur.

Baseret på mange års erfaringer, har jeg lavet en liste over det mest normale:

  • En god fortælling (En der giver mening ifht at de giver en donation)

  • En “feel good” følelse, af at have støttet (Derfor “tak” er vigtigt)

  • Støtte en de kender. Der er langt større chance for en donation hvis de kender personen bag indsamlingen

  • En modydelse (T-shirt, et armbånd eller lign). Derfor har vi en webshop hvor folk kan købe produkter og støtte samtidig

  • Skattefradrag. Alle donationer er fradragsberettiget, og bliver automatisk indberettet til SKAT. Så på deres næste årsopgørelse vil beløbet blive modregnet.

Men heldigvis giver langt de fleste en donation, fordi det er et meget vigtigt formål at støtte, og det giver mening!

Skattefradrag

Hvis en organisation er godkendt hos skattemyndighederne efter ligningslovens §8a, må man modtage donationer og disse donationer er fradragsberettiget.

Når bidragsyder laver en donation, kan du vælge “Ja tak, jeg vil gerne have skattefradrag” (Se billedet). Så bliver donationen automatisk indberettet til SKAT.

FundRacers fungerer på den måde, at vi samarbejder tæt med Børnecancerfonden.

Børnecancerfonden har oprettet en bankkonto og kaldt den “FundRacers”, kun de har adgang til. Alle donationer, MobilePay, Indsamlinger osv. er sat op til at pengene går direkte og ubeskåret ind på Børnecancerfondens bankkonto.

Derfor indsamler vi i princippet under Børnecancerfondens indsamlingsgodkendelse, da FundRacers aldrig har adgang til midlerne. Helt som det skal være.

Hvis du vil være klogere på $8a godkendelsen, kan jeg linket til lovgivningen neden for.

Hvordan indbetaler man en donation?

Hvordan indbetaler man en donation?

Man kan enten indbetale med et kreditkort, eller med MobilePay. Udenlandske kreditkort virker også.

Man får automatisk en kvittering ved indbetaling via din indsamling

I toppen af din indsamlingsside kan man vælge “Giv Bidrag” eller “Giv med MobilePay”

1

Vælger man “Giv bidrag” kommer du ind til sådan en formular her, hvor du indtaster dine personlige informationer og så indtaster dine kortinformationer for at lave betalingen. Kvittering bliver tilsendt automatisk, og dit bidrag registreres hos SKAT.

Indbetalingen sker straks, og pengene sendes direkte til Børnecancerfonden

Vælger man “Giv med MobilePay” kommer denne skærm frem. Man kan enten scanne QR koden, som automatisk åbner MobilePay. Eller indtaste informationerne manuelt.

MobilePay nummeret er: 616616

VIGTIGT! I kommentarfeltet skal man huske at taste koden FXXXXXX. Det er din personlige kode, som sikrer at pengene registreres på din indsamling.

2

Deling af indsamling på sociale medier

Video Block
Double-click here to add a video by URL or embed code. Learn more

Hvilke sociale medier skal du bruge?

  • Facebook

    De fleste danskere er på Facebook. Så selvom det ikke er mange der bruger det aktivt, er det stadig her du bedst rammer dit netværk

  • Instagram

    Instagram stormer frem, og er ved at blive et af danskernes fortrukne sociale medier. Mange opslag går viralt og det er et perfekt sted at lave løbende opdateringer

  • LinkedIn

    Danskernes professionelle netværk, er også et sted hvor mange virksomheder kigger med. På LinkedIn får personlige opslag stor opmærksomhed, og når dit netværk “liker” dit opslag kan alle se det

Hvornår er det bedst at lave opslag på de sociale medier?

Facebook

Fredag + lørdag + søndag

Mellem klokken 18-21

Instagram

Alle dage

Enten mellem kl. 7-9 eller mellem kl. 18-21

LinkedIn

Alle hverdage (ikke weekend)

Mellem klokken 7-9 om morgenen

Det gode opslag

Når du laver et opslag på Sociale medier er der forskellige ting du skal være opmærksom på. Jeg har forsøgt at vise med eksempler, hvad der er “go” og “no-go”


  • Tal til dit netværk

  • Gør det personligt med følelser

  • Brug emojis

  • Fortæl om DIT projekt

  • Kom med opfordring til donation og deling

Go


No-Go

  • Post opslag uden tekst

  • Post “lukket” opslag kun til venner (Sørg for det er public)

Deling af link/URL til indsamling

Nogle sociale medier, er ikke så glade for links væk fra deres platform. Derfor nedprioriteres opslag som indeholder links.

Derfor kan det være en god ide at:

  1. Tagge relevante sider

  2. Indsæt link som en kommentar under dit opslag


Generelle tips og tricks

Hvor ofte skal man poste?

Det er en god balance at dele sin indsamling for ofte, og ofte nok. En god tommelfingerregel er at dele ca 1 gang om måneden, eller når der sker noget relevant.

De opslag der får mest opmærksomhed er som regel det første, hvor man annoncerer sit projekt. Opslag lige inden man skal løbe/gå. Og så “The money shot” med medaljen efterfølgende

Brug Emojis

De fleste platforme kan godt lide man bruger emojis i sine opslag

Brug “Emotions”

Nogle platforme tillader at man kan tilføje en følelse “Føler sig motiveret” fx. Brug det så ofte som muligt

Tag folk og sider

Det er muligt at “tagge” virksomheder, mennesker osv. Hvis der er en relevans for dit opslag. Jo flere der bliver tagget, jo bredere kommer dit opslag ud.

FAQs

  • It all begins with an idea. Maybe you want to launch a business. Maybe you want to turn a hobby into something more. Or maybe you have a creative project to share with the world. Whatever it is, the way you tell your story online can make all the difference.

  • It all begins with an idea. Maybe you want to launch a business. Maybe you want to turn a hobby into something more. Or maybe you have a creative project to share with the world. Whatever it is, the way you tell your story online can make all the difference.

  • It all begins with an idea. Maybe you want to launch a business. Maybe you want to turn a hobby into something more. Or maybe you have a creative project to share with the world. Whatever it is, the way you tell your story online can make all the difference.

  • It all begins with an idea. Maybe you want to launch a business. Maybe you want to turn a hobby into something more. Or maybe you have a creative project to share with the world. Whatever it is, the way you tell your story online can make all the difference.

  • Item description
  • Item description
  • Item description